Integrovaná zvukovka vs. dedikovaná - vliv na herní výkon

Počítačové periferie a další kategorie hardwaru, které nemají samostatnou sekci

Moderátor: Moderátoři Živě.cz

Odeslat příspěvekod kostival 30. 5. 2019 16:09

Ahoj všem,

mám celkem banální dotaz - jaký kus herního výkonu (% FPS), přibližně ubírá provoz integrované zvukovky ve hrách ? Je to tak, že dedikované zvukovky nevyužívají žádný procesorový výkon, nezatěžují ho ?

Všechno samozřejmě vzhledem k aktuálnímu HW, mám na mysli mnohojádrové CPU atd.

Mám konkrétně MSI B450 Tomahawk a AMD Ryzen 5 1600X



Díky za názory :-)
kostival
Kolemjdoucí
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod KineCZek 30. 5. 2019 16:28

Priblizne jde o 0,00000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000001% rozdil, s presnosti na +/- dve desetinna mista.
Don't think you are. Know you are. (Morpheus)

PC sestavy hracum i profesionalum na miru. DELID a dalsi upravy.
KineCZek
Odborník PC sestav a ULN, Ex-administrátor
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod kostival 30. 5. 2019 16:32

Díky, jedná pozitivní zpráva při čtvrtečním odpolední :-)
kostival
Kolemjdoucí
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod KineCZek 30. 5. 2019 16:36

Ono s temi hrami je to vubec takova kulisarna. Vyrobci procesoru delaji jeden naschval, jmenuje se to turbo frekvence. Drazsi (typicky mnohojadratejsi) procesory maji zaroven vyssi turbo frekvenci, diky cemuz to v recenzich zdanlive vypada, ze hry vyuzivaji ta jadra navic. Ale ve skutecnosti tezi hlavne z vyssi frekvence tech drazsich modelu, nebo z jejich vetsi cache.

Realne kdyz vezmes i9 9900k a zkusis tutez hru se 2C/3C/4C/6C/8C na stejnych 5GHz frekvence, zjistis, ze drtiva vetsina her neskaluje nad 4 jadra a skoro zadna nad 6. U par her jsem to zkousel, kdyz jsem zrovna mel chvilku a nemel co delat.

-

Z toho tak nejak plyne, ze kdo chce lepsi herni vykon, mel by koupit hlavne vykonnou grafickou kartu. (Coz ale zase ma smysl jen do urcite ceny a velky vliv ma pak provozovane rozliseni.)

U procesoru dame tomu 6jader, coz je petkovy Ryzen nebo i5 je na dnesek dost. Sedmickovym Ryzenem clovek chybu neudela, i7 na hry v pohode. Vice jader (TR4, i9, LGA2066) pak je z pohledu herniho vykonu pouhym hazenim penez do kanalu.
Don't think you are. Know you are. (Morpheus)

PC sestavy hracum i profesionalum na miru. DELID a dalsi upravy.
KineCZek
Odborník PC sestav a ULN, Ex-administrátor
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Emil Pastelka 30. 5. 2019 18:26

Rozdíl měřitelný je, ač maximálně v jednotkách FPS. A v případě, že se budeme bavit o stereu, bude rozdíl ještě nižší. U vícekanálového audia už záleží na herním engine a přístupu ke zpracování míry okolních odrazů. Tuhle část hry stále ignorují, protože je to výpočetně náročné, proto většinou pro prostorový zvuk používají různé "maskovací" postupy jako například plošnou ozvěnu, stupňové/skokové zeslabení (ne plynulé) a pevně nastavené hranice.
Kdyby měl být zvuk řešen reálně, nebyl by postup, a nakonec ani náročnost, moc rozdílný od Ray Tracingu s kterým začínají koketovat moderní grafiky. A samozřejmě by výpočetní náročnost byla stejná a exponenciálně by vzrůstala s počtem kanálů.
A vlastně ani to stereo není tak snadné spočítat. V případě sluchátek a binaurální reprodukce kombinované se sledováním polohy hlavy v prostoru (VR) je počítání v reálném čase stále hudbou budoucnosti. Viz například https://spacejunkiesgame.com/behind-the ... ral-audio/
Další věcí je podpora XAudio2 a XACT3 (části DirectX). Pokud zvukový čip HW podporuje potřebné funkce, které volá DX, je dopad na výkon mizivý. Ve chvíli, kdy hra vyžaduje něco, co zvuková karta plně nepodporuje, vstupuje do hry SW výpočet a CPU. Pokud bych mezi dedikované karty počítal i externí na USB, pak CPU žere i režie provozu sběrnice.

Když to shrnu, CPU využívají vždy všechny druhy zvukových karet. Dle scénáře je to pak více či méně. A aktuálně nejsou masové hry, které by se zvukem pracovaly nějak náročněji. Kdybych měl přirovnat současný stav herního audia k obrazu, tak posloucháme "čtyřbarevný obrázek v rozlišení 320x240" :)

Pro pobavení - viděl jsem uživatele, který trval na dedikované herní kartě a k té si koupil herní sluchátka na USB :)
Emil Pastelka
Junior
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod KineCZek 30. 5. 2019 18:51

Ja to prave bral jako rozdil mezi ALC na desce a treba Soundblasterem. Nula. :)
Don't think you are. Know you are. (Morpheus)

PC sestavy hracum i profesionalum na miru. DELID a dalsi upravy.
KineCZek
Odborník PC sestav a ULN, Ex-administrátor
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod rookie 31. 5. 2019 09:44

OT - @Emil: ale ked tie sluchatka tak krasne svietili.. ;-)
rookie
Junior

Odeslat příspěvekod tairikuokami 1. 6. 2019 18:42

Jinak, integrovana muze byt rusena EM, bzuceni, sumeni a pod. O kvalite zvuku se ani nemusime bavit. Kdyz jsem pustil 7.1 zvukovku na dosce, bylo mi na bliti. Ja koupil externu zvukovku i na laptop a rozdil byl slyset, nejen co se tyce hlasitosti.
tairikuokami
Junior
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Emil Pastelka 1. 6. 2019 22:35

Notebook je úplně jiná kategorie. Výš jsem zmínil, že záleží na typu integrace. Tazatelova základní deska má rušení částečně řešeno oddělením komponent na samostatnou zónu PCB.
Emil Pastelka
Junior
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Kaulik 2. 6. 2019 10:02

a hlavně nebyla řeč o kvalitě zvuku, ale o dopadu na výkon..
i7-7700k@4,9GHz + NH-D14 | MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM | Kingston HyperX Savage@3100MHz 16GB (2x8GB) | Gainward GTX980 phantom | RM550x | FD R4 | Transcend SSD370S 256GB | NVMe SSD PM951 256GB | NVMe SSD EVO970 500GB
Kaulik
Moderátor
Uživatelský avatar


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků