2 stejné grafické karty na základní desce

Zkušenosti s grafickými kartami

Moderátor: Moderátoři Živě.cz

Odeslat příspěvekod ondra02 4. 3. 2021 14:34

Zdravím,

mohl by mi dát sem někdo odkazy a zdroje, jak fyzicky fungují 2 grafické karty v 1 PC?

Teď se nebavím o těch, které mají nějaký můstek a tváří se pro systém jako 1 grafická karta. Našel jsem k tomu jen kusé informace a názory, které nic nevysvětlují (je to k ničemu, funguje to, ale....)

Dříve by mě to nenapadlo, ale dostal jsem 2 starší shodné NVIDA Quadro 2000 a neměl jsem zrovna správné kabely a redukce na připojení 2 monitorů. Tak jsem byl naveden, ať zapojím obě GK. Redukce se pak vyřešily, ale zůstala na stole otázka, jak vlastně fungují 2 samostatné stejné (nebo i rozdílné) grafiky na základní desce.

Má to vůbec nějaký přínos pro práci, pro efektivitu zobrazovaní na 2 monitorech (každý na 1 grafiku), nezatěžuje to naopak víc procesor, jak obsluhuje základní deska a procesor 2 grafiky, jak to mohu využít např. v grafických programech, jak funguje adresace a vykreslování, atd.

Mám to teď zapojené a necítím žádnou změnu. Spíš bych řekl, že systém má při bootování trochu problémy, než si vše ošahá a ikony na ploše mně vždy shrne na stranu plochy. Taky na běh grafických programů ve kterých dělám, nevidím žádný efekt. Dokonce v Psd zmizela nabídka nastavení GPU.

Spíš mě zajímá nějaké reálné využití, jestli nějaké je a nějaké relevantní zdroje informací k tomu.

Děkuju.
ondra02
Junior

Odeslat příspěvekod soban 4. 3. 2021 16:26

Reálně používat víc grafických karet pro hry zavrhly i výrobci karet.

Takže jedině kde se to používá je pro využití výkonu - pro těžbu.

A nebo pro připojení více monitorů kdy jedna karta pro obsluhu monitorů nestačí - ovšem to už dneska taky neplatí když k jedné kartě můžeš připojit víc monitorů.

Takže jednoduše řečeno používat více grafik v PC je dnes nesmysl, kromě speciálních použití a to potom uživatel ví proč jich do PC tolik cpe.
/----------------------------------------\
| Petr Šobáň |
| Olomouc |
\----------------------------------------/
soban
Pokročilý

Odeslat příspěvekod ondra02 4. 3. 2021 18:45

Ok, díky za info. Já si říkal, že jsem to nikdy nikde neviděl, takže to asi nebude žádné terno. Vím, že některé NTB to mají, ale tam je to řešeno jinak a význam je na snadě a to úspora energie.
ondra02
Junior

Odeslat příspěvekod soban 4. 3. 2021 18:59

Notebooky to mají z důvodu že když se nepotřebuje výkon používá se integrovaná grafika s malým výkonem a samozřejmě s malým příkonem proudu.

A když se požaduje výkon přepne se na externí.

V PC se uvažovalo že čím víc grafik tak propojením poroste výkon, jenže problém byl že 2 grafiky byly dražší než jedna výkonná takže se na hry šetřilo a pak se kupovala jedna výkonná.
/----------------------------------------\
| Petr Šobáň |
| Olomouc |
\----------------------------------------/
soban
Pokročilý

Odeslat příspěvekod Emil Pastelka 4. 3. 2021 19:42

Dvě a více grafických karet v PC lze využít pro výpočty či 3D grafiku. Pro hraní je lze využít i bez speciální podpory třeba tak, že na jedné grafice bude počítán obraz a na druhé fyzika.
Toto řečeno ovšem v daném kontextu je spíše teorie, protože Quadro 2000 je vlastně GeForce GTS 450 = velmi nevýkonná grafická karta z roku 2013 s nechvalně známou architekturou Fermi. V dnešní době to používat na cokoliv jiného, než kancelářskou činnost je celkem nerozum a mít v PC dvě tyto karty je úplně na nic.
Emil Pastelka
Junior
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod ondra02 4. 3. 2021 20:23

Super vědět.

Takže jinak řečeno, když jsou na zakladni desce 2 karty, tak v podstate k zadnemu zvyseni vykonu ani nedojde,pokud to SW nepodporuje.

Jinak procesor obsluhuje 2 karty, ted jejich vnitrni komunikace mezi sebou taky neco vezme, takze, je to v podstate takova nouzovka, kdyz chce clovek pripojit vice periferii, a nema jine reseni.

Jinak to adrsovani ruznych veci (fyzika, grafika) je zajimava vec a celkem by mne to zajimalo. Nemusime se drzet teto graficke karty. Dostal jsem dva PC s temito kartami, takze jsem psal o konkretnich modelech, aby to bylo k veci. Ale zajima me to obecne
ondra02
Junior

Odeslat příspěvekod Emil Pastelka 5. 3. 2021 00:37

Je to tak. Dokonce může dojít i ke zhoršení, protože CPU obsluhuje více zařízení. A ano, je to řešení, když je třeba připojit více zobrazovadel a spojit je do velké plochy.
Jak píšete, zásadní je SW podpora. Ve světě her tuto podporu převzali výrobci grafických karet a vkládali ji jako součást ovladačů. Nicméně aktuálně všichni došli k závěru, že počet cílových uživatelů nevyvažuje vklad a náročnost. Zrušili tak podporu pro střídavé vykreslování obrazu. Podpora pro rozdělené výpočty (obraz/fyzika) v ovladačích zůstala.
V profi sféře, kdy jsou karty použity jako výpočetní uzly, podporu řeší výrobce použitého programu. Například populární Blender rozdělí scénu pro tolik karet, kolik jich poskytnete. Vaše aktuální jsou ale k danému účelu nevhodné pro nízký výkon a málo VRAM.
Pokud vás to zajímá obecně, pak ke kartám můžete přistupovat jako k jinému typu CPU. Pokud máte typ výpočtu, který lze rozdělit a snadno paralelizovat, pak množstvím HW získáte. Ovšem v situacích, kdy rozdělení není možné (například rovnice čeká na proměnnou z předešlého výpočtu, který ještě není dokončen), nezískáte nic. Což je přesně situace mnoha jader u procesoru.
Oblíbená analogie je - v průměru člověk uzvedne 70 kg, 1 m³ hliníku váží 2700 kg. Pokud ho rozdělím na 40 dílů, sám to odnesu na 40× a efektivita poroste do celkového maxima 40 lidí, kteří odnesou vše naráz. Ovšem v případě, kdy kostku rozdělit nemohu, nepomůže mi ani těch 40 lidí, protože se nevlezou do obvodu = výpočet nelze rozdělit na více částí. Naopak, pomůže jen jeden jeřáb. Ten by ale v případě 40 malých dílů, bez ohledu na vlastní sílu, byl stejně neefektivní, jako já sám.
S těmi grafikami je to tedy podobně. Jsou scénáře, kdy to smysl má a jsou i takové, kdy to je vyloženě na škodu. Ve vašem případě platí to druhé - zvyšujete pouze hluk a spotřebu.
Emil Pastelka
Junior
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod ondra02 5. 3. 2021 01:06

Děkuji za vyčerpávající odpověď.
S těmi výpočetními vlákny je to samozřejmě jasné. Mají smysl až v okamžiku, kdy můj program je využije, jinak jsou mi k ničemu. S tím má Photoshop (až na nějaké efekty a Illustrator) docela problémy.
Samozřejmě ve hráčském světě je to něco jiného. Výrobci her svůj vývoj kooperují s výrobci HW a proto nové funkce grafických karet a procesorů jsou využity velice dobře.
Jinak ten můj HW je stará šunka, která bude nahrazena, až pozapojuji grafické výrobní stroje na řezání a tisk a skončí jako RIP-povací a řezací obslužná PC.
dnes už vývoj moc nesleduji a jsem rád, že tady fórum na Zive.cz stále funguje a jsou tu lidé, co jsou ochotni poradit a rozumí problematice. Díky
ondra02
Junior

Odeslat příspěvekod md6hashtable 7. 5. 2021 21:32

Jelikož to tu ještě nikdo nezmínil, v případě Windows a Nvidia karet platí, že pokud použiješ display out porty na sekundární kartě, tak ta karta bude fungovat pouze jako pass-through. Podpora akcelerace více displejů za pomocí různých karet (ve windows) zatím neexistuje - jediné podobné řešení vyžaduje virtualizaci. Přináší to problémy, např. co dělat když aplikaci/hru máte v okně a okno přesunete částečně na jeden displej a částečně na druhý? Tudíž rendering dělá pouze jedna karta, druhou kartu lze ovšem používat jako normální dodatečné zařízení. Aplikace se může rozhodnout druhou kartu využít, ať už pro rendering (např. za pomocí dx12 multi-gpu) nebo compute tasky, ale to už je na jednotlivých aplikacích
The year is 2022. Forums still run on phpBB, wow
EDIT: It is now 2023, wow
EDIT2: Welcome to 2024. Why oh why are we still on phpBB I wonder?

Děkuji "czech news center" za to, že jsem se málem nemohl přihlásit
md6hashtable
Junior
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Emil Pastelka 8. 5. 2021 22:08

To, co popisujete se dříve jmenovalo Video Wall, nově NVIDIA Mosaic. Omezení platí pouze pro herní karty řady GeForce. Quadro, NVS a RTX toto omezení nemají.
Emil Pastelka
Junior
Uživatelský avatar


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků