To zálěží na tom co přesně tě z toho zajímá, ale čistě nejobecnější popis 3D objektu je ten, že je to graf funkce o dvou proměných, kde jedna proměná je souřadnice na ose x, druhá proměná je ouřadnice na y a výsledkem funkce je pozice na ose z.
No a pokud to chceš rozpohybovat, tak tam přidáš třetí proměnou a ta je čas.
Takže třeba koule má rovnici (X-X0)^2 + (Y-Y0)^2 + (Z-Z0)^2 = r^2
Kde X,Y,Z jou souřadnice bodů, které tvoří plášť koule
X0,Y0,Z0 jsou souřadnice středu
r je poloměr.
Pomocí podobných rovnic se potom dají stvořit prakticky všechny tvary. I když někdy je potřeba použít poněkud exotičtější definice funkcí.
Nicméně to je matika, v počítačoví grafice se všechno aproximuje a zjednodušeuje, ale na to tu jsou jiní odborníci...