User interface - src vs xml

C++, C#, Visual Basic, Delphi, Perl a ostatní

Moderátor: Moderátoři Živě.cz

Odeslat příspěvekod tehomas 25. 1. 2011 11:55

Ahoj,
jako jiz mnohokrat jsem si dnes opet precetl, ze je vyhodne vytvaret user interface jako extra XML soubor a ne jej vytvaret primo ve zdrojaku. Ze pry nekdy mala zmena user interface muze znamenat velke problemy. To potvrzuju, za ta leta programovani jsem se s tim uz pral nejednou. Ale moje osobni zkusenost je, ze mi s tim oddeleni interface do XML nijak nepomaha, spis naopak - zapis byva pro me mnohem mene citelny a tudiz hur spravovatelny. Jake s tim mate zkusenosti vy? Opravdu vam pripada uzitecne mit UI mimo a ja jsem exot, nebo to taky berete jako stigma doby? Pokud mi neco s upravami UI pomaha, jsou to kvalitni (a to opravdu jen ty kvalitni, zadne silenostio jako je glade... nebo aspon pred nejakymi sedmi, osmi lety byvalo, je mozne, ze se uz zlepsilo...) RAD nastroje a pak je mi celkem jedno, kam si nastroj onen vysledny UI sype - shodou okolnosti ho ty moje oblibene posilaji vsechny do kodu - Stary C++ builder, VS C# winforms, NetBeans. Ted jsem se dival na android, ze bych si neco zkusil udelat jen tak pro radost a jen co jsem uvidel ze jsou sice mozne oba zapisy, ale preferovany zpusob je, z vyse uvedeneho duvodu, XML, hned na me sedla depka a chci se zeptat, co si o tom mysli jini prakticti programatori.
tehomas
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod Nargon 25. 1. 2011 12:28

Mno asi jsem programator debil, ale nejak nevim co tim myslis. Protoze teda zatim jsem nikdy nevidel program, ktery by mel UI definovane nekde extra v xml, ale vzdy to bylo primo v programu a tedy asi ve zdrojaku. A i ja co naprogramuju, tak mam UI vzdy zakomponovane v programu a nemam tam zadne extra soubory s definici UI.
A zmena mi nepripada slozita. Proste si v IDE ty formy "preklikam" a zmenim vzhled celkem snadno.
Desktop: Ryzen 7 1800X (3.95GHz, 1.35V), Asus Crosshair VI Hero, 16GB DDR4 Ram (3200MHz), 128GB SSD + 3TB HDD, Nvidia GTX 1080
Notebook: Asus UL50VT 15.6" (SU7300@1.7GHz, 4GB ram, 500GB HDD, Intel GMA 4500MHD + nVidia G210M, dlouha vydrz cca 7+ hod)
Nargon
Moderátor

Odeslat příspěvekod _ghost 25. 1. 2011 12:46

Ackoliv desktopove aplikace casto nedelam (resp. gui), tak se mi tento pristup libi. Napsat si jednotlive "obrazovky" jednoduse v xml, popsat tim vzhled, napojit akce ...
Zalezi pak hodne na frameworku, co ten umoznuje.
V nekterych specifickych pripadech je stejne vhodnejsi si "napsat" vzhled sam - treba kvuli slozitosti obrazovky, ci kdyz chce clovek neco "exotickeho".

Zacal jsem jit podobnou cestou i u webovych aplikaci (ne klasickych webovek), kdy je struktura stranky popsana v xml, dle ktereho se pak pripravuje - nejdu az na uroven formularovych policek, ale na jakesi celky ...
_ghost
Junior

Odeslat příspěvekod Wikan 25. 1. 2011 12:51

Např. WPF používá XAML. Na popsání čistě jenom vzhledu to opravdu může být přehlednější. Navíc pokud vzhled dělá neprogramátor, tak to pro něj může být lépe stravitelné.
Wikan
Moderátor
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod JanFiala 25. 1. 2011 19:51

Nargon píše:Mno asi jsem programator debil, ale nejak nevim co tim myslis. Protoze teda zatim jsem nikdy nevidel program, ktery by mel UI definovane nekde extra v xml, ale vzdy to bylo primo v programu a tedy asi ve zdrojaku.


Mluvi o Visual Studiu.
Definice formularu je v XML, muzes to predat grafikovi, ktery si pohraje s uzivatelskym rozhranim a opet to pak dostat do programu. XMl obsahuje pouze vizualni vzhled - kde je jaky ovladaci prvek, barvy atd.
Po kompilaci samozrejme zadne XML nemas a mas opet pouze EXE
Co můžeš udělat dnes, odlož na včerejšek
JanFiala
Expert
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Nargon 25. 1. 2011 20:59

Aha, takze tady se bavime o tom "vyvoji" jeste pred kompilaci do spustitelneho formatu. Tak ted uz to chapu.

A v tom pripade je imho docela jedno jakym zpusobem se to GUI vyrabi, pokud se to dela v nejakem vhodnem designeru, ktery s tim umi pracovat. Ale je pravda ze kdyz je nutne tu aplikaci zmenit, tak v pripade xml je to jednoduzsi.
Desktop: Ryzen 7 1800X (3.95GHz, 1.35V), Asus Crosshair VI Hero, 16GB DDR4 Ram (3200MHz), 128GB SSD + 3TB HDD, Nvidia GTX 1080
Notebook: Asus UL50VT 15.6" (SU7300@1.7GHz, 4GB ram, 500GB HDD, Intel GMA 4500MHD + nVidia G210M, dlouha vydrz cca 7+ hod)
Nargon
Moderátor

Odeslat příspěvekod Vebloud 25. 1. 2011 23:00

Oddělení grafiky od logiky i na úrovni vývoje je podle mě vcelku logickým výstupem toho, že jádro aplikace dělá úplně jiný člověk nebo dokonce tým než UI.
Nad UI může sedět grafik, informační architekt, UX specialista a ladit podle požadavků. A jádro, které třeba může být i multiplatformní a každou jeho komponentu zase dělat jiný člověk, nebo tým a je samostatné a nezávislé na GUI.

Spousta dnešních aplikací je v podstatě jenom GUI namapované na API webových služeb v podstatě bez vlastní logiky, což je esence oddělení logiky od grafiky. Taky se UI a zesližiťuje a už si zasloužilo vlastní nástroje až na úroveň jazyka, který je deklarativní a ne procedurální. Cotž je IMHO pro GUI lepší.

A třeba konkrétně MS má na návrh grafiky v XAML Expression studio a UI specialista tím pádem nepotřebuje VS.

Jestli se nepletu, tak XAML měl mít tu výhodu, že se z něj dají kompilovat výsledky jak pro desktop aplikace, tak pro Silverlight nebo dokonce přímo ro web? Tím webem si nejsem jistý.
Žít a nechat žít, ty máš svůj názor, já mám svůj názor, já ti nebudu nutit svůj, nemusím souhlasit s tvým, ale udělám vše, abys ho mohl svobodně vyjádřit.
Vebloud
VIP uživatel
Uživatelský avatar


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků