Ve videu vyšší dynamický rozsah než v uloženém snímku??

Záznam a úpravy zvuku a videa na počítači

Moderátor: Moderátoři Živě.cz

Odeslat příspěvekod Papadimo 12. 3. 2020 15:55

Může někdo potvrdit nebo vyvrátit domněknu, že ve videosouboru z fotoaparátu (běžné MP4 AVC 4:2:0 8bit 3840x2160 95Mbps , foťák neumí žádné spešl profily V-Log, cinelike) je vyšší dynamický rozsah než, když z něj uložím snímek (způsob:následující odstavec)??? Mám videoscénu, kde je velký dynamický rozsah (předmět v interiéru a pohled z okna)

Všiml jsem si toho totiž při uložení snímku z přehrávaného videa v Potplayeru (kláves.zkratka Ctrl + E), soubor jsem přehrával se sníženou gammou (ačkoli funkce v potplayeru je nazvána snížení Jasu: klávesa W). Pozor, funkce mají výchozí hodnotu 50% a Ovládání
je :W/E(jas),R/T(kontrast),Y/U(sytost),I/O(odstín) má poněkud jiný význam ,jako kdyby jas a kontrast byly prohozeny- "Jas" nedělá clipping, zatímco Kontrast buď dělá clipping při zvýšení a nebo limituje rozsah


Porovnal jsem 2 snímky - podle všeho to vypadá, jako když korekce "jasu" mění ve skutečnosti gammu:
WWWWWWW ("jas" 30%) --- méně přepalů a více kresby ve světlech, sytší barvy, kresba v stínech ztracena
EEEEEEEE (jas 70%) ----prokreslné stíny, nedochází k bloomingu, , ale jasy téměř bílé
Q (klávesa pro reset korekcí obrazu) výchozí --- slabší kontrast, mírně ztracené stíny, světla hodně světlá

Když jsem snímky uložil a pokoušel se provést gamma korekci na snímku bez korekcí), tak :
-pokus zesvětlit obrázek zdevastoval stíny - ohromný šum. Myslím, že to je samotná kvantizační chyba diskrétních úrovní a že jpeg komprese v tom prsty nemá.
-pokus ztmavit obrázek: k obnovení kresby ve světlech nedošlo


Můžete to někdo vysvětlit? Snímky jsou ukládány jako obyčejný JPEG, bez viditelných artefaktů a mají kolem 2MB (3840x2160)



Co ještě prověřit:
- rozdíl snímku získaného ze souboru (Ctrl+E) vs schránky (Ctrl+C)
-vliv, když je snímek uložen přímo funkcí fotoaparátu
Papadimo
Junior

Odeslat příspěvekod Emil Pastelka 12. 3. 2020 17:12

Ve chvíli, kdy na obrazová data (video nebo statický snímek) aplikujete nějakou formu ztrátové komprese, dojde k nenávratnému odstranění obrazových informací. Obě Vámi zmíněné komprese jsou vysoce ztrátové.
Bez ohledu na typ převodu, nikdy! nebudete mít z počátečního omezeného snímku ve výsledku více detailů. Vyfocený statický JPG by byl 8bit 4:4:4. Ani v této obrazové kvalitě byste nevrátil obrazové informace mimo dynamický rozsah definovaný pořizovací technikou. To by fungovalo jen v RAW datech, které by byly ne 8 bitové, ale nejméně 16 bitové.
V-Log a podobné profily přistupují k expozici tak, že lépe využívají dostupný HW rozsah a nepravidelně na něj mapují jasové hodnoty ve scéně. Nicméně vždy počítají s následnou úpravou.
Statický snímek videa i jeho uložená kopie ve formátu JPG bude vždy maximálně stejný, pravděpodobně bude uložený JPG ještě horší, protože proběhne druhá komprese.
Na druhou stranu, video scéna bude mít v součtu vyšší dynamický rozsah, než statický snímek viz dynamický kontrast. Při aplikování úprav jasu v přehrávači dochází k rozkladu několika snímků, proto lze získat i více detailů. Podobně, jako když vytváříte HDR fotky spojením tří různě exponovaných snímků. Spojený výsledek má větší dynamický rozsah, než každý díl samostatně.
Emil Pastelka
Junior
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Papadimo 12. 3. 2020 19:52

Čím máš podložené to tvrzení o rozkladu víc snímků? V tom případě bych očekával obrazové artefakty (duchy, halo)

Ještě prověřím jak je to s obrázkem ze schránky (kde je vyloučena komprese). A prověřím, když změním formát na bezztrátový JPG.
Papadimo
Junior

Odeslat příspěvekod Emil Pastelka 12. 3. 2020 22:35

:) to není třeba podkládat, takto prostě video komprese funguje. Klíčové snímky obsahují všechna obrazová data a ty mezi tím jen části obrazu, vektory pohybu, jasové složky a sem tam nějakou barevnou informaci. Určitě jste někdy viděl, jak se digitálně rozpadne video a obraz pak sice mění pohybová data, ale barevně po sobě rozmazává předešlý motiv. To jsou informace ze snímků mezi klíčovými. Pouze surové nekomprimované (či komprimované bezztrátově) video obsahuje všechny plnohodnotné snímky.
Proto přehrávač může zasahovat do jasových a barevných dat v rámci jednotlivých úsek videa. Stejně to dělá při dekompresi, jen k hodnotám přidá "+10" a vyrenderuje snímek.
Emil Pastelka
Junior
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Papadimo 13. 3. 2020 08:10

OK. Existuje tedy nějaký přehrávač, či nástroj, který by dokázal uložit daný video snímek (nebo kopírovat do schránky), tak aby obsahoval veškerý dynamický rozsah, jako je v těch 2 stejných snímcích (konkrétní číslo snímku), ale pokaždé s jiným nastavením korekce gammy ("jasu")?
Papadimo
Junior

Odeslat příspěvekod Emil Pastelka 13. 3. 2020 14:37

Je celkem jedno, jakým nástrojem to budete převádět, více informací, než má klíčový sníme, z dat nedostanete. Když jsem psal, že scéna má vyšší dynamický rozsah, myslel jsem například rozdíl prvního a posledního snímku v záběru, kdy kamera přejede z nebe na zem.
Pokud budu chtít poskládat statický snímek ze záběru, měl by i ten záběr vykazovat co nejméně pohybu. Ale aby to mělo smysl, musel by být rozdílně exponován (například statický pohled na místnost, ve které svítí svíčka a pak někdo ještě rozsvítí lustr). Takových záběrů ale moc nenajdete.
Nevím jaké volné nástroje jsou k dispozici, já používám programy od Adobe. Photoshop otevře většinu videí, lze si vybrat snímky, následně je zarovnat a prolnout. Vznikne pak potenciál pro více obrazových informací, ale je velmi nepravděpodobné, že byste získal nějaké zázračné detaily.
Emil Pastelka
Junior
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Papadimo 25. 3. 2020 15:16

Hmm, tak možná planý poplach. Zjistil jsem, že v nastavení grafické karty "Intel HD graphics->video"mám nastaveno Vstupní rozhah= Omezený rozsah.... (další volba je plný rozsah) a Nastavení aplikace.

Samozřejmě na tomto konkrétním videu nastává clipping. Paradoxně vím, že jsem to kdysi dávno ladil, a došel jsem k tomuto nastavení, protože mi vadilo, že videa měly místo černé #000000 hodnotu #101010 a bílá #F0F0F0 místo #FFFFFF. Nevím, jaktože tedy konrétně u tohoto videa to dělá problém.
čekal bych, že nastavení Nastavení aplikace vybere vhodný rozsah, ale to ne, dělá něco mezi obojím.

Ono to nebylo jednoduché nastavit, chtěl jsem,
to,co
- vidím v přehrávači
odpovídalo (při HW / SW akceleraci a při různých rendererech )
- screenshotu
- zkopírovanému/uloženému snímku


Nebylo to triviální nastavit - v Potplayru je volba Video-barevné prostory: Rozsah barev YCbCr (nechal jsem automaticky), rozsah barev YCbCr <->RGB - zvolil jsem plný rozsah. Kromě toho pro EVR Custom Renderer renderer je tam volba použít omezený rozsah .


Takže asi pět různých nastavení, znichž jsou tak tři nezávislá.
Papadimo
Junior


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků