Utrzeny kondenzator, deska ale bezi.

Vše o základních deskách

Moderátor: Moderátoři Živě.cz

Odeslat příspěvekod F1.2000 5. 5. 2016 00:46

Ahoj. Vytahl jsem ze svoji osatky starych pc komponent zakladni desku ktera ma integrovany atom. Je to deska Intel D510MO Mount Olive. Zapojil jsem na desku ramky hdd a vse potrebne zapnul a vse bezi. I kdyz tam chybi jeden kondenzator. Jedna se o kondenzator na 6.3V a 820uF. Mam shanet nekde nahradu? Nasel jsem jen 6.3V a 1000uF. Nebo ten kondik neni pro chod tak dulezity. http://eshop.100mega.cz/intel-mount-oli ... i59257.jpg Jedna se o kondenzator ktery je mezi dvema civkami (cerny vysoky) na rubu desky je napajen na misto kde je velka zelena plocha (nevedou k nemu dve cesty ale je napajen jakoby oba poly byly na jednom "dratu" jako "zkratovany")
Přílohy
image.jpeg
image.jpeg
Misto kde kondik chybi
image.jpeg
V ramecku kontakty kondiku na rubu desky
F1.2000
Kolemjdoucí
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod milsimr 5. 5. 2016 01:37

Nejsem zrovna expert přes elektro, ale ten kondenzátor tam zjevně z nějakého důvodu je. Náhradou za 6.3 V / 1000 uF nic nezkazíš, pokud ho máš / můžeš sehnat a máš-li potřebné prostředky a nějaké ty dovednosti s pájením, tak to tam vraž.
Administrátor fóra Živě.cz.
milsimr
Administrátor
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod soban 5. 5. 2016 01:50

V každém případě tam ten kondenzátor vraž, větší kapacitou nic neskazíš 820 = 1000 u velkých filtračních kondenzátorů na kapacitách až tak moc nesejde.

PS. Skratován není ten pájecí bod u kraje desky se nedotýká té velké plochy, jinak desky MB jsou vícevrstvé, důležité je ten pájecí bod nepoškodit.
/----------------------------------------\
| Petr Šobáň |
| Olomouc |
\----------------------------------------/
soban
Pokročilý

Odeslat příspěvekod F1.2000 5. 5. 2016 05:25

Me jen zarazi ze ta deska funguje i bez nej
F1.2000
Kolemjdoucí
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Horst_ 5. 5. 2016 06:09

Chybějící kondenzátor se projeví při zatížení,kdy vzroste spotřeba.Napájet nový.Desky mají dobrý rozvod tepla a proto je třeba výkonnější páječka nejlépe s regulací teploty.
Horst_
Junior
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod F1.2000 5. 5. 2016 13:04

Tak po nekolika hodinach kdy pocitac s touto deskou jel na 100% zateze vse bezi bez jedineho problemu i bez kondenzatoru. Ten tam napajim v prubehu vikendu az ho budu mit koupeny.
F1.2000
Kolemjdoucí
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Pytlík 5. 5. 2016 17:32

Doporučuji koupit kondenzátor s nízkým ESR.
Pytlík
Pokročilý
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod harrym 5. 5. 2016 18:17

Ty kondenzátory tam bývaj paralelně ve větších počtech, např. 2 až 3 ks paralelně - kapacita se pak sčítá. Pokud kondenzátory nejsou vyschlé nebo deska není nijak zvlášť zatížena, tak to funguje.

Že je zkratovaný, to není pravda. Když se pořádně podíváš, tak kolem okrajového pájecího bodu toho kondenzátoru není žádná vodivá cesta, není tam žádné vodivé spojení na tu velkou plochu. Desky bývají dnes vícevrstvé.

Pokud tam chceš ten nový kondenzátor dopájet, tak opatrně. Vezmi plochý kleště a vyškubni zbytek té nožky. Nesnaž se to odpájávat, to se ti nepodaří, protože oni ve fabrice používají tvrdou pájku, a to běžnou páječkou nerozhicuješ, leda dokurvíš desku.
Pak vem modelářskou vrtačku a 0,7 mm vrtákem protáhni pořádně obě díry. S trochou zručnosti, když to takto budeš mít předpřipravené, to lze zvládnout i s klasickou pistolovou páječkou, jen nesmíš mít v ní upnutý megadrát, a nesmí se ti třepat ruka.

Už jsem takto měnil kondenzátory na jedný nefunkční desce (po výměně se rozjela), a dokonce na jedné grafické kartě.
Pentium G4560 3.50GHz/950mV (undervolting -100mV); Gigabyte B250M-DSH3; Adata Premier 4x4GB DDR4-2400/CL15 (overclocking, 1.2V); Zotac GTX 1050 Ti Mini; Crucial MX300 275GB; WD10EZRX 1GB; DVDRW Samsung SH-S223C; SS-350ET activePFC. Idle=29W, burn=105W
harrym
Junior
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Pytlík 5. 5. 2016 20:42

Vyměňoval jsem kondenzátory na mnoha deskách, věnoval jsem se (a věnuji) i vývoji elektroniky, ale pájet desky tvrdou pájkou - to jsem ještě nežral. Tobě patří do ruky vidle, ne elektronika. Vyškubnout vodič (za studena!) kleštěmi, rajbovat otvory vrtákem ... jsi umělec. Jedna rada lepší než druhá!
Pytlík
Pokročilý
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod spejbl007 5. 5. 2016 21:16

Chachacha, přej tvrdá pájka. Chtěl bych vidět tvrdou pájku a letování vlnou. Možná by to šlo v peci na keramiku. Božínku, některé rady by se měly někde archivovat a poté vydat knižně. "Kterak brouk Pytlík radil aneb jedna anekdota na každý den".
spejbl007
Junior

Odeslat příspěvekod Pytlík 5. 5. 2016 22:02

To jsem neradil já!
Pytlík
Pokročilý
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod spejbl007 5. 5. 2016 22:07

Není Pytlík jako Pytlík! :-D
spejbl007
Junior

Odeslat příspěvekod borekz 5. 5. 2016 22:12

S tím vrtákem to je zajímavé řešení. Doufejme jen, že otvor není prokovený. Já v podobných případech do otvoru za pomocí páječky vrazím špendík, který "vyšroubuju" po mírném zchladnutí. Nejlepší je odsávačka, ale ne ta vystřelovací za pár drobných, ta snadno urve meď.
borekz
Junior

Odeslat příspěvekod harrym 5. 5. 2016 23:29

Na těch deskách je zkrátka obvykle pájka, která jde hodně blbě, ale hodně blbě, tavit. Není to ultraměkká pájka pro takové to "kutilské domácí pájení".
Nejlépe se mi skutečně osvědčilo jednoduše a prostě vyškubnout poškozený kondenzátor (se štěstím i s nožičkama), popř. to dočistit plochýma kleštěma. Než se o něco "snažit". A pak pro jistotu protáhnout minivrtačkou, pokud je dírka těsná a nejde protáhnout nožičku nového kondenzátoru. Nemám vercajk na žádné sofistikovanější postupy. A zatím mi s takovou opravou fungovalo všechno. Výhodou je, že víceméně všechna původní pájka zůstane na pájecím bodě, takže defacto stačí pak po zakrácení vývodů jen poladit trochu páječkou.
Pentium G4560 3.50GHz/950mV (undervolting -100mV); Gigabyte B250M-DSH3; Adata Premier 4x4GB DDR4-2400/CL15 (overclocking, 1.2V); Zotac GTX 1050 Ti Mini; Crucial MX300 275GB; WD10EZRX 1GB; DVDRW Samsung SH-S223C; SS-350ET activePFC. Idle=29W, burn=105W
harrym
Junior
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod soban 6. 5. 2016 00:14

Panebože přestaň s těmi nesmysly, nožičku bez zahřátí nevytrhneš bez poškození, to jde dělat pouze na obyčejné desce kde když urveš plošku tak to jde spravit a né u vícevrstvé desky.

Tak stejně používat vrták na pokovené díry je taky blbost!
/----------------------------------------\
| Petr Šobáň |
| Olomouc |
\----------------------------------------/
soban
Pokročilý

Odeslat příspěvekod spejbl007 6. 5. 2016 04:13

Jsem konsternován, jak někteří uživatelé zdejší fóra si tvrdošíjně stojí za svými nesmysly. Oni by snad i tvrdili, že tráva je modrá ačkoli je jasně zelená. A škubat z prokovených děr torza součástek, to už je opravdu hardcore. Následně to vylepšit vrtačkou a tím defacto odizolovat vnitřní vrstvy DPS od těch povrchových. To nevymyslíš. A trafopáječkou letovat někde, kde neví jakou součástku elektromagnetickým pulzem oddělá, je už jen taková třešnička na dortu. Někteří lidé fakt nemají žádnou sebereflexi a fušují do oborů, kdy mají maximálně tak tušení, že nějaký takový obor existujete.
spejbl007
Junior

Odeslat příspěvekod vilik 6. 5. 2016 05:31

Některým vrtákům by měli doživotně zakázat internet, aby nešířili po okolí bludy. Ten vrtací mamlas je první kandidát. 8-D
vilik
Junior
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Mike.M 6. 5. 2016 07:06

Ja to delam tak, ze kdyz je misto, necham tam nozicky v tech dirkach a nic s nima nedelam, cim delsi tim lepsi a na ty nozicky naletuju novy kondenzator. Pokud je ten otvor prokoveny, tak se muze neco poskodit, navic musi s pajeckou co nejblize otvoru a nejednou jsem opravoval, ze to dotycnemu poslodilo ochranny lak a spojilo se to s jinou cestou s jinou medi a byl skrat. takze nozicku muzes skratit a zkus naletovat na ne. Pokud to udelas dobre, nic ti neupadne, ledaze bys to mel blizko stabilizatoru a ten to nazhavil, coz ty nemas.
Zivot je kurevsky tezky.
Mike.M
Mírně pokročilý
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod harrym 17. 5. 2016 22:43

Už jsem to praktikoval na 3 základních deskách, dokonce i na jedné grafické kartě - jak říkám. Nebylo co ztratit. Nefungovaly - a teď fungují. Tož tak.
Jestli chce někdo důkaz, tak mu klidně můžu vyfotit např. PCB té grafiky, tu mám ještě doma (už se upgradovala na výkonnější). Možná se někomu ježí chlupy na přirození, každopádně mi na opravu stačily skutečně obyč. plochý kleště, minivrtačka, a pistolová páječka.

-- 17. 5. 2016 23:04 --

Tady je to PCB. Vyměněné kondenzátory jsou v modrých kroužcích (ESR testerem od Zajíce jsem identifikoval jen 3 "podezřelé" elektrolyty). Neříkám, že to je umělecké dílo, ale grafická karta je plně funkční, před "zákrokem" nefungovala.

http://files.uloziste.com/c39c64cfa4b31 ... %20001.jpg
Pentium G4560 3.50GHz/950mV (undervolting -100mV); Gigabyte B250M-DSH3; Adata Premier 4x4GB DDR4-2400/CL15 (overclocking, 1.2V); Zotac GTX 1050 Ti Mini; Crucial MX300 275GB; WD10EZRX 1GB; DVDRW Samsung SH-S223C; SS-350ET activePFC. Idle=29W, burn=105W
harrym
Junior
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod miky_lbc 14. 6. 2016 20:29

I kdyby jsi tak opravil 150x věcí, tak to nic nemění na tom, že to je postup zcela špatný a nesmyslný...
... tak proč za tím nesmyslem stát a prát se za něj, když můžeš situaci využít k tomu, aby ses něco naučil ;-).
miky_lbc
Junior


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků