Kalibrace Dell u2412m pomocí spyder 5

CRT, LCD, tiskárny a technologie tisku, skenery

Moderátor: Moderátoři Živě.cz

Odeslat příspěvekod Hornster 23. 7. 2015 09:09

Zdravím,

chtěl bych se zeptat jestli někdo nevíte jak správně nakalibrovat monitor jak pro úpravu fotografií (publikace na web), tak pro "úpravu pro tisk" (v tiskárně).

K měření používám dispcalGUI a sondu Spyder 5 Express.

Když jsem monitor nastavil na cca 120cd/m2, tak barvy a vše vypadá perfektně, ale fotka co mám z tiskárny (vytisknutá s SRGB profilem v CopyCentru na skalibrované tiskárně) je moc tmavá. Pokud luminan jas stáhnu na 80 cd/m2, tak po kalibraci foto na monitoru vypadá podobně jako na papíře, ale nejsem si úplně jistý, jak bude fotka vypadat, na ostatních displeích, když jí například dám na flicker nebo 500px.

děkuji za odpovědi :)
Hornster
Junior

Odeslat příspěvekod vladimir 23. 7. 2015 10:19

"na skalibrované tiskárně" Jak zkalibrované? Dostal jsi její barevný profil? Asi ne, když tiskneš pomocí univerzálního srgb profilu.
Tiskárnu je vhodné zkalibrovat (vytvořit jí barevný profil) pomocí sondy Spyder print nebo podobným zařízením pro přesně ten typ papíru, na který zrovna tisknou a pak bude výtisk zhruba odpovídat tomu, co vidíš na zkalibrované obrazovce bez ručních změn jasu.
Když budeš ručně ztmavovat monitor, na webu budou fotky pochopitelně vypadat úplně jinak (trochu jinak budou vypadat vždy, protože málokdo má zkalibrovaný monitor, ale tvou metodou budou zcela jiné).
Já jsem tak postupoval, udělal jsem si vlastní barevný profil minilabu, který jsem přidal do fotek, které jsem chtěl nechat tisknout a výsledek byl o poznání lepší, než když jsem spoléhal na jejich nastavení stroje.
Naposledy upravil vladimir dne 23. 7. 2015 10:38, celkově upraveno 1
vladimir
Expert
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Hornster 23. 7. 2015 10:36

není to má tiskárna, je to tiskárna v copycentru, kde mě tiskař tvrdil, že je zkalibrovaná a že používají standartní sRGB profil - nechal jsem si tam vytisknout test fotku a podle ní se snažím nastavit monitor

jak bych měl tedy monitor zkalibrovat, aby barvy byly více méně podobné i na jiných monitorech?

kalibraci pro tisk řeším, protože potřebuji vytisknout pár fotek a na monitoru je mám světlejší než na papíře
Hornster
Junior

Odeslat příspěvekod vladimir 23. 7. 2015 10:44

Viz výše - vytvořit si vlastní barevný profil jejich tiskárny, to značí nechat si vytisknout zkušební obrazce a od někoho je nechat projet sondou a vytvořt profil, který vložíš do fotek, které budeš posílat do copycentra (a doufat, že jejich software akceptuje barevné profily, jinak by se musel vložit přímo do pixelů).
vladimir
Expert
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Hornster 23. 7. 2015 11:02

dobře a ještě jak mám skalibrovat monitor abych docílil co nejvěrnějších barev a docílil toho aby na ostatních monitorech barvy vypadali podobně.

četl jsem, že ideální jas je na 120cd/m2
Hornster
Junior

Odeslat příspěvekod vladimir 24. 7. 2015 07:29

120cd/m2: to bude asi max. jas bílé barvy průměrného monitoru s průměrným uživatelským nastavením. Ve výrazně světlých místnostech si samozřejmě lidi (i ty) nastaví vyšší jas, v místnosti bez oken nižší.

S kalibrací ale moc na výběr nemáš, co si vzpomínám, v návodu je napsáno nastavit všechny hodnoty monitoru na výchozí hodnoty a provést kalibraci a pak už do nastavení monitoru nesahat.

Fotky určené pro web si holt musíš prohlédnout na několika nezkalibrovaných monitorech (v práci, na laptopu, u příbuzných / známých) a ty, které budou příliš "ulítnuté", musíš předělat. Já na web dávám poměrně často jiné fotky (jinak upravené a samozřejmě vždy s nižšším rozlišením)), než mám ve svém archivu, protože na levných monitorech TN+film, které jsou mezi lidmi velmi rozšířené, se například slévají tmavé odstíny šedi do jednolité černé.
vladimir
Expert
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod karlos00x 24. 7. 2015 09:31

Hornster píše:dobře a ještě jak mám skalibrovat monitor abych docílil co nejvěrnějších barev a docílil toho aby na ostatních monitorech barvy vypadali podobně.


Nic takoveho se ti nepovede. Nedokazes lidem ovlivnit jejich nastaveni monitoru. Nedokazes ovlivnit, ze mam TNko. Nedokazes ovlivnit, ze mam f.lux(diky matysek, python :-) ). Nedokazes ovlivnit, ze si pustim browser na telce nebo na mobilu s automatickym jasem.
Upgrade který má smysl: SSD. Zažijete svižný počítač.
karlos00x
Pokročilý

Odeslat příspěvekod Nighthawk 24. 7. 2015 11:28

k těm vyjmenovaným bodům přidám jeden- každý vnímáme barvy jinak
Nighthawk
Junior

Odeslat příspěvekod Hornster 24. 7. 2015 13:27

děkuji za odpovědi.

120cd/m2 není max - třeba můj monitor má max něco okolo 280 cd/m2.
Samozřejmě, že se monitor dá do továrního nastavení, ale poté se mění nastavení jasu (brightness) aby se dosáhlo požadovaného jasu (zmíněných 120cd/m2).

Vím, že neovlivním obraz na monitorech ostatních a kdo si monitor rozšteloval ten bude uplně mimo. Ale pokud budu mít správně zkalibrovaný monitor, tak docílím toho, že rozdíl v mých barvách a v barvách ostatních lidí nebude až tak markantní narozdíl od toho kdybych měl já monitor uplně mimo - potom to u nich bude vypadat na 100% blbě.

Z filozofického hlediska každý vnímáme barvy jinak, ale ne úplně jinak - jedná se o desetiny procenta - čili žlutá je pro každého pořád žlutá (pokud se nebavíme o onemocněních).

Proto bych se chtěl zeptat jestli tu je někdo kdo kalibraci již prováděl a dokázal by mě poradit.
Hornster
Junior

Odeslat příspěvekod karlos00x 24. 7. 2015 13:41

Ne. Je to presne naopak.

Pokud zkalibrujes svuj profi monitor tak bude 90% ostatnich lidi mit uplne jiny barvy a celkovy vnimani obrazku. A jas v tom hraje tu uplne nejmensi roli.

Tim te neodrazuju od kalibrace, jen konstatuju co vidim kdyz si ja jako programator dam vedle sebe notebook(TN crap), monitor (TN crap 7 let stary), telku (nejakej starej gogen, hd ready) a mobil (IPS). Vidim 4 barevne naprosto rozdilne obrazky.

-- 24. 7. 2015 13:43 --

Cimz chci rict - kalibrace ma smysl jen pro tisk. Potrebujes jako grafik vedet, ze to co vyleze z tiskarny bude vypadat stejne jako na tvem monitoru. Ale pro zobrazeni na jinych obrazovkach nema smysl resit vubec nic.
Upgrade který má smysl: SSD. Zažijete svižný počítač.
karlos00x
Pokročilý

Odeslat příspěvekod netrunner 24. 7. 2015 13:57

Kalibrovat monitor má smysl i při posílání fotek jen na web, ne že ne. Je to stejně důležité, jako u toho tisku. Tam taky neovlivním, kde a s jakým osvětlením se na to lidi dívají. Jinak vypadá papír v poledne v parku, doma v kuchyni a večer pod lampou.

Lidské oko je hrozně přizpůsobivé, je tedy důležité, aby autor posílal svá díla dál tak, aby byla dobrá hned na začátku. Výsledkem je, že každý uživatel pak vidí fotky všech autorů stejně.

Dám příklad: Uživatel má monitor ujetý do modra (studené barvy). Je na to zvyklý, takže to nevnímá jako problém (oko a mozek se přizpůsobí). Všechny fotky vidí tak nějak stejně. Pak by najednou měl prohlížet fotku od autora, který kašlal na kalibraci a má monitor ujetý naopak do červenožluta (do tepla). Autor se přirozeně snažil na svém monitoru o ucházející výsledek a fotku tedy "zmodřil". Uživatel se studeným displejem potom takovou fotku uvidí extrémě studenou, třeba jako modrý sníh.

Od toho ty standardy jsou, aby se definoval nějaký bod "uprostřed", od kterého se všichni odráží. Dodržování standardu při posílání fotky (nebo čehokoliv jiného) právě pokryje i ty situace, kdy každý vidí jinak (a třeba je i barvoslepý).

A teď k té kalibraci monitoru. Pomocí SW k té sondě zkalibruješ monitor tak, jak to jen jde (pomocí OSD či ovládacího softu monitoru). U sondy by měl být poměrně podrobný návod jak na to. Pak sonda monitor změří znovu a vytvoří ti tzv. profil monitoru (.icc), který popisuje nepřesnosti zobrazení toho monitoru (zjednodušeně řečeno). Ten si vložíš do operačního systému. Každá aplikace podporující správu barev potom ví, jak má barvy posílat na monitor, aby se zobrazily správně (umí to zpravidla všechny aplikace na úpravu - Adobe, Corel, Gimp; z prohlížečů to určitě umí Firefox; naopak třeba podpora v IrfanView je tragická, v tomto je i prohlížeč obrázků Windows lepší).

Export fotky dál děláš podle toho, co je cílem. Pokud ji dáváš na web, tak jednoznačně exportovat do sRGB. Dají se používat i jiné profily, ale tam musí vždy obě strany přesně vědět, co chtějí a říct si o to. Pokud ji posíláš do tisku, tak musíš použít profil dodaný od tiskárny nebo fotolabu. Pokud ti někdo takový řekne "pošlete nám sRGB" i na přímý dotaz o profil, jdi o dům dál, jsou to amatéři.

A že fotka z tisku vychází o něco tmavší, než se jeví na monitoru, je normální. Respektive takto - monitor na tebe svítí. Pokud si nastavíš jas na 120 cd/m2 natvrdo, tak večer uvidíš fotku světlejší, než v poledne, kdy ti do monitoru svítí slunko. Navíc monitory neumí zobrazit černou, tedy svítit naprosto 0 cd/m2. I když se o to snaží, tak okolí té černé svítí natolik, že je z ní jen šedá. Naopak papír jenom odráží světlo a tudíž ho potřebuješ mnohem víc. To jsou takové ty "prohlížecí stoly" s bílýma lampama ve fotolabech. Navíc na hotovou fotku koukáš za různých světelných podmínek. Proto se v provozech, kde na tom fakt hodně záleží, používá pouze stálé umělé osvětlení v celém procesu a vše perfektně zkalibrované do puntíku.
netrunner
Junior
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod vladimir 24. 7. 2015 15:25

Hornster píše:120cd/m2 není max - třeba můj monitor má max něco okolo 280 cd/m2.
Myslel jsem maximální jas při daném nastavení, tedy čistě bílá obrazovka. (Průměrné nastavení monitoru, o kterém mluvím o pár slov později pochopitelně není maximální jas, který z monitoru dostaneš.)
vladimir
Expert
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Hornster 24. 7. 2015 15:29

všem velmi děkuji za odpověd.

karlos00x: nechci urazit, ale opravdu víš o čem kalibrace barev na display je nebo jen tak střílíš od boku?

netrunner: děkuji za podrobný popis. Monitor mám proti oknu do pokoje, takže přes den se svělo moc nemění a co sjem četl na netu, tak těch 120cd/m2 by mělo být ideální jak přes den tak přes noc, ale je pravda, že přes noc by se hodilo spíše těch 80cd/m2.

Jelikož mám Spyder5 express, takl originální software nepoužívám, protože je limitován jen na rychlou kalibraci. Používám DispcalGUI, který dokáže odemknout pokročilejší funkce sondy a opravit kalibrační odchylky. Při kalibraci si pak nastavím Jas (120cd/m2 - cca 35% na monitoru) a jednotlivé barevné kanály (posle křivky na display) a následně spustím kalibraci. Nejsem si jist zda to dělám správně, ale po usilovném přečtení velkého množství návodů na netu jsem se k tomu takto dopracoval (výsledek je 0,3 delta E a 98% sRGB).

Barvy vidím podobné jako na fotce jen je fotka u mě cca o 2 stupně světlejší.

Ještě mě jde o to, pokud jsem ve photoshopu, zda mám pracovat s profilem z monitoru nebo s sRGB profilem.
Hornster
Junior

Odeslat příspěvekod netrunner 24. 7. 2015 16:01

Tak po té kalibraci by ti měl z toho softu někde vypadnout ICC profil. Ten si v ovládacích panelech nahraješ k monitoru (profily zařízení). Tím zajistíš, že všechny color managed aplikace budou vědět o tvém monitoru co potřebují.

Hornster píše:Monitor mám proti oknu do pokoje, takže přes den se svělo moc nemění...

A to je právě to. Máš tam okno a světlo z venku se během dne zásadně mění. Okem si toho nevšimneš, to se adaptuje rychle, ale v poledne tam můžeš mít klidně 3x víc světla než navečer, i když ti to furt připadá stejně.

Hornster píše:Barvy vidím podobné jako na fotce jen je fotka u mě cca o 2 stupně světlejší.

Normálka. Monitor svítí, papír ne. To bys musel mít zkalibrovaný prohlížecí stůl (barva světla, jas), abys to mohl porovnávat. Pro drtivou většinu práce s tím stačí "od oka" počítat a posílat do tisku foty malinko světlejší. Jak přesně, to chce zkušenost s danou tiskárnou a papírem. Navíc běžná tiskárna zpravidla neumí tisknout tak světlé a zároveň syté tóny jako umí zobrazit monitor. Na to už jsou jinačí stroje za úplně jiné peníze.

Hornster píše:Ještě mě jde o to, pokud jsem ve photoshopu, zda mám pracovat s profilem z monitoru nebo s sRGB profilem.

sRGB! V aplikaci se NIKDY, NIKDY a pro jistotu NIKDY nepracuje s profilem zařízení!!! Vždy pracuješ s cílovým profilem (lepší výraz by byl "barevný prostor") tvých dat! Takže fotky zpravidla sRGB, případně AdobeRGB, pokud na to máš monitor a tiskárnu. V PS nastavíš sRGB, pak dole v tom okně při nesouladu profilů se zeptat (abys věděl co se ti s tím děje). Až když práci dokončíš, tak dáš Převést do profilu a vybereš cílovou tiskárnu (třeba) a samozřejmě uložíš jako kopii.
netrunner
Junior
Uživatelský avatar


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků