Stránka 1 z 1

VoIP-zlobí jedna linka ze tří. Výpadek=nepřihlásí se k síti.

Odeslat příspěvekNapsal: 31. 1. 2019 11:59
od MgX
Ahoj,

mám zvláštní dotaz.

Došlo k přechodu na jiného poskytovatele internetu. Jsou dvě zařízení - routery. Router poskytovatele (ZTE F670L) kam uživatel má omezený přístup pouze k uživatelské části menu a za ním router TP-Link WDR4300, kam má uživatel plný přístup do administrace. Na TP-Link WDR4300 je připojeno VoIP zařízení Linksys SPA942 s možností aktivace až čtyř linek (aktivní jsou tři, čtvrtá je obsazena znovu první linkou). K VoIP telefonu má uživatel plný přístup do administrace toto zařízení má uživatelem nastavenu pevnou IP z rozsahu sítě od TP-Linku.

ZTE vytváří vlastně jakousi bránu do světa internetu a TP-Link pak zabezpečuje kompletní zbytek práce pro domácí LAN. Běží tam Wi-Fi, DHCP, které přiděluje adresy připojeným zařízením. VoIP telefon má však přiřazenu pevnou IP z rozsahu sítě (od TP-Linku), mimo rozsah DHCP.

K čemu dochází? Po jakémkoliv výpadku napájení (většinou, když vypadne ZTE, nebo se restartuje), se odpojí jedna z linek. Ostatní normálně fungují. Paradoxní je, že je od operátora, který dodává i další linku... ta však naběhne vždy v naprostém pořádku. Chybující linka je tzv. nomadická a dle slov poskytovatele VoIP telefonie běží tato čísla na jiném serveru. Při chybě se číslo nepřihlásí a vyskakuje příslušná hláška. Operátor tvrdí, že poskytovatel internetu blokuje VoIP telefonii, či určitý port s tím spojený. Dotazem na poskytovatele internetu jsem si ověřil, že toto tvrzení není pravdivé - nic společného s VoIP údajně neblokuje. Navíc... ostatní linky jedou v pořádku, tato taky naskočí, jen se musí „čarovat“.

Chybující linka dosti často naběhne, pokud změním nastavení v routeru TP-Link. Ten má přidělenou pevnou IP z rozsahu ZTE, ale mimo rozsah DHCP. Po restartu se dosti často číslo přihlásí a funguje. Stejně tak, když následně vypadne a já přepnu TP-Link na dynamické získávání adresy od ZTE, tak linka začne fungovat. Ovšem pouze do výpadku. Naskočí po změně nastavení, nechť je jakékoliv, ale vydrží pouze do výpadku. Telefonovat však korektně, jak jsem si aktuálně ověřil, lze hlavně v případě, kdy si TP-Link vyžádá IP dynamicky přidělovanou IP od ZTE, tedy ve chvíli, kdy nemá ručně zadanou IP z rozsahu sítě ZTE (mimo rozsah jeho DHCP).

Přemýšlel jsem, že bych na ZTE nechal běžet DHCP a zarezervoval pro router TP-Link určitou jednu IP, o kterou si vždy řekne přes dynamické získávání adres. Ovšem v nastavení ZTE se moc neorientuji.

Dotaz zní - co a jak nastavit, aby linka normálně běžela stejně jako dvě ostatní? Zkoušel jsem vypnout DHCP na ZTE a TP-Link nechat si vzít pevnou IP z rozsahu sítě ZTE... nepomohlo. Zkoušel jsem nechat aktivní DHCP na ZTE a TP-Link si nechat přidělit IP z rozsahu DHCP od ZTE... nepomohlo. Samozřejmě ve VoIP je zadána pevná adresa od TP-Linku, na který je připojen kabelem a tam ručně zadány DNS adresy poskytovatele. TP-Link má zadaný NTP server, VoIP telefon má zadaný NTP server, u ZTE netuším, nastavení není přístupné.

Vím, že se nejedná o jednoduchý dotaz. Vím, že dotaz je sepsán obšírněji. Snad se najde někdo, komu čtení tolik nevadí a pomůže s řešením nestandardního problému.

V případě potřeby doplním další informace.

Děkuji

Re: VoIP-zlobí jedna linka ze tří. Výpadek=nepřihlásí se k síti.

Odeslat příspěvekNapsal: 31. 1. 2019 12:28
od soban
Napadá mě nestratí se po výpadku směrování na ten voip server (když je ta linka na jiném serveru).

Při výpadku projde ping na ten server.

Jinak že ISP nic neblokuje tomu bych moc nevěřil.

Re: VoIP-zlobí jedna linka ze tří. Výpadek=nepřihlásí se k síti.

Odeslat příspěvekNapsal: 31. 1. 2019 12:35
od MgX
ISP blokuje porty, to vím, ale ne to, co je přímo spojené s konkrétně mnou využívaným VoIP. Přímo jsem se ptal na základě informací od poskytovatele VoIP. Tudíž na konkrétní porty. Navíc by to asi nechodilo stále.Kdyby bylo blokováno. Nepřipojil by se nikdy.

Teď to znovu zkouším. Vypadne-li TP-Link, restartuje se atp., tak VoIP povětšinou naběhne. Jakmile ale vypadne ZTE, tak ne. Paradoxně pak musím na TP-Linku nastavit odlišné získávání IP od ZTE. Bylo-li dynamickou cestou, musím dát statiku, byla-li statická IP, musím dát dynamiku. Pak se to zase rozjede. Ale vždy chybuje jen nomadická linka.

Zkusím ping z PC, či routeru TP-Link (PC je připojeno na TP-Link. Ping je ale možný odzkoušet taktéž z prostředí TP-Linku).Kruci teď nevím, kde zjistím IP adresu serveru :hm Abych nevolal.
Už vím.

-- 31. 1. 2019 11:50 --

Odzkoušeno.

Odpojil jsem ZTE F670L a znovu zapojil. Vypadly linky a při novém nahození je vše OK, až na nomadickou. Neúspěšný/Neodpovídá. Nicméně ping na server prochází, zkoušeno z PC, i z routeru. IP serveru mám ověřenu. Jedou oba... pro nomadickou, i pro klasiku.

Restartoval jsem TP-Link, linka se stále nenahodila, stejná hláška. Ping funguje na oba servery. Restartoval jsem VoIP telefon, linka nenaskočila, ping, samozřejmě, stále funguje.

Věděl bys alespoň odhadnout, kde je problém? Zda v některém z mnou využívaných zařízení, či u jednoho/druhého operátora?

:grr:

-- 31. 1. 2019 12:13 --

V ZTE vidím... Network-LAN-DHCP Binding domníváš se, že by k něčemu bylo navázat IP adresu pro router TP-Link na jeho MAC?

Původně jsem chtěl nechat běžet DHCP pouze u svého routeru TP-Link. Po problémech jsem aktivoval DHCP také na ZTE, byť na něm visí jen a pouze můj router TP-Link.

Díval jsem se i do VoIP Linksys a tam ve stavu příslušné linky vidím hlášku Neúspěšný/Neodpovídá a v položce Proxy je správně uvedeno označení sip serveru nomadické linky. Pak tam běží odpočítávání k opakování registrace.

Re: VoIP-zlobí jedna linka ze tří. Výpadek=nepřihlásí se k síti.

Odeslat příspěvekNapsal: 31. 1. 2019 16:29
od hunter21
=> ISP blokuje porty...
To majú v obľube akurát niektorí garážový wifi poskytovatelia, na xDSL linkách som ešte nezažil za 20 rokov, že by blokovali porty. Ovšem v súčasnosti sa stalo módou blokovať na základe DNS black listov, napríklad tzv.závadné weby a to nielen weby ale aj (asi nielen) email komunikáciu.
=> odpojí se jedna z linek
Tu je potrebné vediať či sa naozaj odpojí, alebo len nejde IP komunikácia.
Ak nejde iba IP komunikácia, treba hľadať za modemom/routrom v aktivácii služieb a ich závislostí. To nemusé byť problém poskytovateľa, ale problém zariadenia (modemu/routra), tiež aj koncového zariadenia - počítač/tlf.
Problémy na sieti sa celkom dobre hľadaju Wiresharkom.

Re: VoIP-zlobí jedna linka ze tří. Výpadek=nepřihlásí se k síti.

Odeslat příspěvekNapsal: 31. 1. 2019 16:56
od MgX
Ad blokování portů.
Zrovna garážový poskytovatel to není. Blokuje zřejmě pouze napadnutelné a zneužitelné porty, což pro BFU je, myslím, přínosné. Bohužel to neovlivním a ani bych nechtěl otevřít cokoliv zbytečně a udělat cestičku bordýlku do mé sítě. Už jsem v minulosti útoky zažil - několikrát a stačilo.

Ad odpojení linky
Nejsem tak znalý, abych poznal, zda nejde IP komunikace, nebo se odpojí linka... jak píšeš. Telefon vysvítí příslušnou linku oranžově, přeškrtne u ní piktogram telefonu a navíc se objeví chybová hláška, kterou jsem několikrát opisoval sem do vlákna.

Telefon je přímo připojen na můj router, bez jakéhokoliv prostředníka a má svoji pevnou IP z rozsahu mé sítě v rámci TP-Linku. Valná většina odpojení, jak to vypadá, je spojena s restartem zařízení poskytovatele, tudíž ZTE, anebo výpadkem proudu, kdy i ZTE vypadne a restartuje se, což nastalo nedávno. Vše ostatní v síti, tudíž PC, mobilní telefony, IPTV STB, TV s HbbTV, aplikace v TV atp. chodí korektně. Stejně tak jedou dvě další linky na stejném VoIP telefonu, jako chybující linka. Tudíž ze čtyř čudlíků jeden svítí oranžově, další tři zeleně. To je na tom divné... pro mě.

Tebou zmíněný software neznám, nikdy jsem ho nepoužíval, tudíž netuším, zda bych jeho instalací, jako laik vůbec něco zjistil/viděl a detekoval.

Re: VoIP-zlobí jedna linka ze tří. Výpadek=nepřihlásí se k síti.

Odeslat příspěvekNapsal: 31. 1. 2019 17:24
od hunter21
Ak má zariadenie nejkú kontrolku, ktorá oznamuje stav linky, tak to zvyčajne znamená, že to kontroluje linkovú vrstvu OSI modelu. Inak povedané na LANe to kontroluje fyzické spojenie kábla a signál na vodičoch. Takto od zeleného stola je ťažké povedať kde presne je problém. Je potrebné nejaké meranie. LAN má na každej strane dve linky. Jedna je Tx, druhá Rx. No a je otázne čo tá kontrolka oznamuje. Ja to neviem a neviem či to vôbec niekto vie, okrem technikého oddelenia vo firme, kde to navrhovali. Môže to oznamovať stav na vodičoch Tx, alebo Rx, alebo obidvoch súčasne v zavislosti na logickom súčine.
No ale keď tvrdíš, že všetko ostatné funguje aj po reštarte normálne okrem toho jedného fyzického portu, hľadal by som na druhom konci routra/modemu, t.j. na zariadení, ktoré je k tomu portu pripojené. Môže mať nejaké mimotolerančné parametre, prípadne vyskúšaj iný kábel a dobré je overiť či to nieje závislé na krátkej dĺžke kábla. Niektoré LAN karty nemajú moc v obľube krátke káble.

Re: VoIP-zlobí jedna linka ze tří. Výpadek=nepřihlásí se k síti.

Odeslat příspěvekNapsal: 31. 1. 2019 18:11
od MgX
VoIP Linksys je připojený k mému TP-Linku WDR4300. Jeho výpadek ale chybování linky nezpůsobuje, či nezpůsobuje tolik. Vypozoroval jsem, že toto je ve valné většině případů spojeno s výpadkem operátorova ZTE.

Teď jsem zkusil znovu. Vypojil jsem ze zásuvky TP-Link a VoIP telefon normálně po jeho nabootování naskočí. Naskočí všechny linky, i ta nomadická. Navíc jsem vyzkoušel volat - prozváněné zařízení normálně zvoní.

Díval jsem se do VoIP settingu prostřednictvím webového rozhraní. Porovnával jsem nastavení jednotlivých linek, zvláště těch dvou, které jsou od jednoho operátora, ale jedna z nich chybuje. Zkusil jsem pozměnit parametry, které se lišily v různém směru, ale nic nepomohlo. Rozdíl je v položce DTMF Process AVT. U korektně fungující linky je nastaveno NO, u chybující YES. Samozřejmě se liší nastavení Proxy a Outbound Proxy. Tam jsem nic neměnil, nezkoušel. Vím, že každá z linek jede na jiném serveru. DTMF Tx Method je shodný u obou a liší se s třetí linkou od zcela jiného poskytovatele.

Kabel je originál CAT 5e v délce metr až dva. Teď ho nemůžu vydolovat. Mám několik hotových, nových CAT6, anebo si vyrobím svůj. Nevím ale, co považuješ za krátký kabel. Předpokládám, že dva metry už je pohoda.

Matně si vzpomínám a netuším, zda je to pravda, či blud, že kdysi dávno jsem měl podobný problém, u jiného poskytovatele. Ten ale své zařízení nakonec nastavil (snad se nepletu), jako bridge a linka nechybovala, ani po výpadcích. Ale toto berte s rezervou. Je to extrémně dlouho a fakt nevím, zda se mně jen něco nemotá.

Teď netuším (přemýšlím), zda by bylo vhodnější u ZTE od poskytovatele vypnout DHCP a na TP-Linku navolit pevnou IP mimo rozsah DHCP ZTE, ale z rozsahu jeho sítě. Anebo je jednoduší a lepší nechat na obou běžet DHCP, přičemž si TP-Link adresu vyžádá. No a pak existuje třetí hybrid, a to, že DHCP pojede na obou routerech, avšak můj TP-Link bude mít stejně nastavenu statickou IP. Taktéž netuším, zda si pohrát s vázáním IP na MAC adresu. Jestli to může mít vliv. Tudíž na TP-Linku navázat MAC telefonu na pevnou IP, kterou má. A v ZTE navázat MAC adresu routeru TP-Link na IP. Ovšem v ZTE mám přístup jen do vázání IP v LAN/DHCP... což jsem myslím už psal.

Děkuji za váš čas. Vadí mně, že je to takový divný „bermudský trojúhelník“.

Re: VoIP-zlobí jedna linka ze tří. Výpadek=nepřihlásí se k síti.

Odeslat příspěvekNapsal: 31. 1. 2019 18:19
od hunter21
Problém môže byť napríklad aj v automatike linkovej rýchlosti. Vyskúšal by som nastaviť fixne. To máš tak, ak nemeriaš nejakým nástrojom a na Wireshark si povedal "fuj", tak sa dá len skúšať všetko čo ťa napadne včítane parametrov všetkých zariadení, ktoré pripadajú do úvahy. No ale to asi vieš. Jedine, že by to niekomu chybovalo presne rovnako, tak by vedel povedať jednou vetou čo máš poladiť.

Re: VoIP-zlobí jedna linka ze tří. Výpadek=nepřihlásí se k síti.

Odeslat příspěvekNapsal: 31. 1. 2019 18:25
od MgX
Já jsem na Wireshark neřekl nic. Neznám to, jen jsem naznačil, že jsem laik, takže netuším, jestli by mně nějaký takový program vůbec k něčemu byl. Zda bych byl schopen s ním pracovat a zjistit jakýkoliv výsledek.

Re: VoIP-zlobí jedna linka ze tří. Výpadek=nepřihlásí se k síti.

Odeslat příspěvekNapsal: 31. 1. 2019 18:37
od hunter21
To fuj je len rečnícky obrat. Z pozície technika viem, že meranie je dôležité. Samorejme viem, že nie každý má vedomosti aby mu meranie niečo povedalo. Ako laik máš v podstate dve možnosti.
- Nájdeš niekoho, kto vie na sieťach niečo odmerať, alebo
- budeš ladiť rôzne parametre a dúfať, že sa ti to podarí vyriešiť.
Niekedy sa to naozaj dá aj tým druhým spôsobom, len je to na nervy a dlho to trvá.

Re: VoIP-zlobí jedna linka ze tří. Výpadek=nepřihlásí se k síti.

Odeslat příspěvekNapsal: 31. 1. 2019 18:45
od MgX
Můžu odzkoušet drobnosti typu výměna kabelu router<->VoIP telefon. Můžu VoIP telefon zapojit do jiné zdířky na routeru. Můžu laborovat s nastavením obou routerů, bohužel jsem omezen tím, že k ZTE nemám admin přístup.

Kdysi jsem vznášel dotaz na dvě zařízení - routery - v síti a bylo mně naznačeno, že bych neměl mít na obou DHCP. Nicméně když to tak teď je, (jen můj TP-Link má statickou mimo rozsah DHCP ZTE), tak vše, až na tu nomadickou linku jede. Samozřejmě jde zařízení připojit trochu jinak. Proto se ptám, bez ohledu na chybování nomadické linky, které zapojení dvou routerů v síti by bylo nejlepší/nejkorektnější/nejstabilnější pro domácí LAN.

//Nervy mně bere to, že nevím, kde je zakopán pes. Teď jsem nahodil jiné nastavení TP-Linku a nomadická normálně jede. Než dojde k restartu, výpadku u ZTE.

Re: VoIP-zlobí jedna linka ze tří. Výpadek=nepřihlásí se k síti.

Odeslat příspěvekNapsal: 1. 2. 2019 02:21
od soban
Podle mě zapojení kabelů bude OK zde podle mě chyba nebude.

Když tu linku co chybuje zapojíš přímo do ZTE tak při vypnutí a zapnutí ZTE taky vypadne a už se nespojí?

Pak mě napadají ještě věci jako IPv4 a IPv6 zda se to někde nehádá.

Taky jaké rozsahy router od ZTE a ten TP-LINK používá už jsem viděl routery které neskously jinou masku jak 255.255.255.0 a aby to fungovalo tak při dvou natech na jednom routeru musela být síť 10.0.0.x a na druhém 192.168.1.x jak jsem chtěl 192.168.1.x a třeba 192.168.100.x tak to chybovalo (chyba v FW).

Prostě tu chybovou linku (telefon) připoj přímo k ZTE a vyskoušej jak se to bude chovat když ZTE restartneš/vypneš zda vždy naběhne pokud ne je chyba v ZTE a nebo přímo v nastavení toho telefonu.

EDIT:

Umí ty telefony i IPv6 ? Máš i IPv6 adresy? Umí tvůj poskytovatel VoIP IPv6 ?

Re: VoIP-zlobí jedna linka ze tří. Výpadek=nepřihlásí se k síti.

Odeslat příspěvekNapsal: 1. 2. 2019 13:20
od MgX
Napadlo mě, vyzkoušet připojit telefon přímo na ZTE. Přiznávám, že se mně do toho nechce, protože budu muset přepsat konfiguraci v telefonu a stejně to takto používat nechci. Ale jak najdu chvilku, prubnu. Je to v mém zájmu.

ZTE, když se dívám do nastavení, je schopen dodat DHCP (a je aktivní) pro IPv6. Jeho LAN je 192.168.Z.x. Default Gateway to samé s jedničkou na konci. WAN má Default Gateway definovaný poskytovatelem.

TP-Link WDR4300 umí také IPv6, je tam aktivní DHCP pro IPv6. Jeho LAN je 192.168.T.x. Default Gateway to samé s jedničkou na konci pro LAN. Pro WAN je Default Gateway 192.168.Z.x s jedničkou na konci.

Masky sítě, pokud koukám dobře, jsou všude naplno, tedy 255.255.255.0.

Telefon Linksys SPA942 zřejmě IPv6 nepodporuje. Nikde nevidím. Statická je tam napevno zadána 192.168.T.L a Default Gateway je 192.168.T.1, maska ... 255.255.255.0.

DNS by měly být všude stejné, jen u ZTE je navíc v LAN, na třetím místě doplněn DNS Google. Zbytek jsou všude DNS operátora, přesně primární a sekundární. Většina zařízení umožňuje pouze dva DNS, jen ZTE tři.

Ad IPv6... nevím o tom, že by některé zařízení v domácí síti využívalo IPv6. Mohu zkusit vypnout jak na TP-Linku, tak u ZTE. Jestli umí/neumí můj poskytovatel IPv6 adresy netuším. Připojení je přes optiku.

A upozornění na závěr. Je to jeden telefon, který umí obsluhovat až 4 linky. Já mám aktivní 3. Dvě od jednoho poskytovatele... normální a nomadickou (ta zlobí) a od zcela jiného poskytovatele - normální. Obě normální od obou poskytovatelů fungují dlouhodobě a zatím spolehlivě.

Re: VoIP-zlobí jedna linka ze tří. Výpadek=nepřihlásí se k síti.

Odeslat příspěvekNapsal: 1. 2. 2019 14:57
od MgX
Zkusil jsem vypnout IPv6 na obou routerech, ale nepomohlo. Problém měly obě linky od jednoho poskytovatele, nicméně klasická se nakonec nahodila, jen jí to trvalo krapet dýl, nomadická zůstává nedostupná.

Nevím co se nastavuje zde....Network-LAN-RA Service. Co je to RA Service? Je navíc možno ho zaškrtnout v IPv6 konfiguraci pro jednotlivé LAN porty a SSID. Je tam aktivace/deaktivace IPv6 a RA.

Re: VoIP-zlobí jedna linka ze tří. Výpadek=nepřihlásí se k síti.

Odeslat příspěvekNapsal: 1. 2. 2019 15:35
od soban
Pokud ISP neposkytuje IPv6 tak tě RA nemusí zajímat - pak stačí na routerech povypínat podporu IPv6 a RA vypnout.

RA -> Router Advertisement pro IPv6 stará se o přidělování IPv6 zjednodušeně řečeno.

Pokud má telefon problém se připojit na servery když je připojen k ZTE tak je problém v ZTE, nebo nastavení telefonu a nebo na serverech poskytovatele VoIP.

Chybu na serverech VoIP nepředpokládám to by blblo asi víc telefonů a řešilo by se to.

Takže předpokládám problém u ISP nebo modemu ZTE či špatně nastaveném telefonu.

Jako první bych vyskoušel zda je chyba v nastaveních telefonu a skusil si do PC nainstalovat SW pro VoIP a skusil zda i na PC bude ten SW pro VoIP se odpojovat při vypnutí ZTE.

Ještě mě napadlo zda nemůže být po cestě problém s MTU skus nastavit malé MTU pokud to telefon umožnuje.