od netrunner 24. 7. 2015 12:57
Kalibrovat monitor má smysl i při posílání fotek jen na web, ne že ne. Je to stejně důležité, jako u toho tisku. Tam taky neovlivním, kde a s jakým osvětlením se na to lidi dívají. Jinak vypadá papír v poledne v parku, doma v kuchyni a večer pod lampou.
Lidské oko je hrozně přizpůsobivé, je tedy důležité, aby autor posílal svá díla dál tak, aby byla dobrá hned na začátku. Výsledkem je, že každý uživatel pak vidí fotky všech autorů stejně.
Dám příklad: Uživatel má monitor ujetý do modra (studené barvy). Je na to zvyklý, takže to nevnímá jako problém (oko a mozek se přizpůsobí). Všechny fotky vidí tak nějak stejně. Pak by najednou měl prohlížet fotku od autora, který kašlal na kalibraci a má monitor ujetý naopak do červenožluta (do tepla). Autor se přirozeně snažil na svém monitoru o ucházející výsledek a fotku tedy "zmodřil". Uživatel se studeným displejem potom takovou fotku uvidí extrémě studenou, třeba jako modrý sníh.
Od toho ty standardy jsou, aby se definoval nějaký bod "uprostřed", od kterého se všichni odráží. Dodržování standardu při posílání fotky (nebo čehokoliv jiného) právě pokryje i ty situace, kdy každý vidí jinak (a třeba je i barvoslepý).
A teď k té kalibraci monitoru. Pomocí SW k té sondě zkalibruješ monitor tak, jak to jen jde (pomocí OSD či ovládacího softu monitoru). U sondy by měl být poměrně podrobný návod jak na to. Pak sonda monitor změří znovu a vytvoří ti tzv. profil monitoru (.icc), který popisuje nepřesnosti zobrazení toho monitoru (zjednodušeně řečeno). Ten si vložíš do operačního systému. Každá aplikace podporující správu barev potom ví, jak má barvy posílat na monitor, aby se zobrazily správně (umí to zpravidla všechny aplikace na úpravu - Adobe, Corel, Gimp; z prohlížečů to určitě umí Firefox; naopak třeba podpora v IrfanView je tragická, v tomto je i prohlížeč obrázků Windows lepší).
Export fotky dál děláš podle toho, co je cílem. Pokud ji dáváš na web, tak jednoznačně exportovat do sRGB. Dají se používat i jiné profily, ale tam musí vždy obě strany přesně vědět, co chtějí a říct si o to. Pokud ji posíláš do tisku, tak musíš použít profil dodaný od tiskárny nebo fotolabu. Pokud ti někdo takový řekne "pošlete nám sRGB" i na přímý dotaz o profil, jdi o dům dál, jsou to amatéři.
A že fotka z tisku vychází o něco tmavší, než se jeví na monitoru, je normální. Respektive takto - monitor na tebe svítí. Pokud si nastavíš jas na 120 cd/m2 natvrdo, tak večer uvidíš fotku světlejší, než v poledne, kdy ti do monitoru svítí slunko. Navíc monitory neumí zobrazit černou, tedy svítit naprosto 0 cd/m2. I když se o to snaží, tak okolí té černé svítí natolik, že je z ní jen šedá. Naopak papír jenom odráží světlo a tudíž ho potřebuješ mnohem víc. To jsou takové ty "prohlížecí stoly" s bílýma lampama ve fotolabech. Navíc na hotovou fotku koukáš za různých světelných podmínek. Proto se v provozech, kde na tom fakt hodně záleží, používá pouze stálé umělé osvětlení v celém procesu a vše perfektně zkalibrované do puntíku.