Ahoj,
mám zvláštní dotaz.
Došlo k přechodu na jiného poskytovatele internetu. Jsou dvě zařízení - routery. Router poskytovatele (ZTE F670L) kam uživatel má omezený přístup pouze k uživatelské části menu a za ním router TP-Link WDR4300, kam má uživatel plný přístup do administrace. Na TP-Link WDR4300 je připojeno VoIP zařízení Linksys SPA942 s možností aktivace až čtyř linek (aktivní jsou tři, čtvrtá je obsazena znovu první linkou). K VoIP telefonu má uživatel plný přístup do administrace toto zařízení má uživatelem nastavenu pevnou IP z rozsahu sítě od TP-Linku.
ZTE vytváří vlastně jakousi bránu do světa internetu a TP-Link pak zabezpečuje kompletní zbytek práce pro domácí LAN. Běží tam Wi-Fi, DHCP, které přiděluje adresy připojeným zařízením. VoIP telefon má však přiřazenu pevnou IP z rozsahu sítě (od TP-Linku), mimo rozsah DHCP.
K čemu dochází? Po jakémkoliv výpadku napájení (většinou, když vypadne ZTE, nebo se restartuje), se odpojí jedna z linek. Ostatní normálně fungují. Paradoxní je, že je od operátora, který dodává i další linku... ta však naběhne vždy v naprostém pořádku. Chybující linka je tzv. nomadická a dle slov poskytovatele VoIP telefonie běží tato čísla na jiném serveru. Při chybě se číslo nepřihlásí a vyskakuje příslušná hláška. Operátor tvrdí, že poskytovatel internetu blokuje VoIP telefonii, či určitý port s tím spojený. Dotazem na poskytovatele internetu jsem si ověřil, že toto tvrzení není pravdivé - nic společného s VoIP údajně neblokuje. Navíc... ostatní linky jedou v pořádku, tato taky naskočí, jen se musí „čarovat“.
Chybující linka dosti často naběhne, pokud změním nastavení v routeru TP-Link. Ten má přidělenou pevnou IP z rozsahu ZTE, ale mimo rozsah DHCP. Po restartu se dosti často číslo přihlásí a funguje. Stejně tak, když následně vypadne a já přepnu TP-Link na dynamické získávání adresy od ZTE, tak linka začne fungovat. Ovšem pouze do výpadku. Naskočí po změně nastavení, nechť je jakékoliv, ale vydrží pouze do výpadku. Telefonovat však korektně, jak jsem si aktuálně ověřil, lze hlavně v případě, kdy si TP-Link vyžádá IP dynamicky přidělovanou IP od ZTE, tedy ve chvíli, kdy nemá ručně zadanou IP z rozsahu sítě ZTE (mimo rozsah jeho DHCP).
Přemýšlel jsem, že bych na ZTE nechal běžet DHCP a zarezervoval pro router TP-Link určitou jednu IP, o kterou si vždy řekne přes dynamické získávání adres. Ovšem v nastavení ZTE se moc neorientuji.
Dotaz zní - co a jak nastavit, aby linka normálně běžela stejně jako dvě ostatní? Zkoušel jsem vypnout DHCP na ZTE a TP-Link nechat si vzít pevnou IP z rozsahu sítě ZTE... nepomohlo. Zkoušel jsem nechat aktivní DHCP na ZTE a TP-Link si nechat přidělit IP z rozsahu DHCP od ZTE... nepomohlo. Samozřejmě ve VoIP je zadána pevná adresa od TP-Linku, na který je připojen kabelem a tam ručně zadány DNS adresy poskytovatele. TP-Link má zadaný NTP server, VoIP telefon má zadaný NTP server, u ZTE netuším, nastavení není přístupné.
Vím, že se nejedná o jednoduchý dotaz. Vím, že dotaz je sepsán obšírněji. Snad se najde někdo, komu čtení tolik nevadí a pomůže s řešením nestandardního problému.
V případě potřeby doplním další informace.
Děkuji