od Emil Pastelka 7. 4. 2024 00:42
V principu, pokud barevný prostor neznáte, je jeho zjištění či lépe odhad 50/50. Pokud obrázky, které jste získal, mohu být v jiném barevném prostoru, než sRGB, pak:
- může být tento profil vložen a rozpoznán
- nemusí být vložen, ale je alespoň zmíněn v metadatech
- není vložen a není ani v metadatech
Vzhledem k tomu, že zdrojových RGB profilů může být celá řada (kdejaký obskurní skener), lze fotku jen otevřít v editoru, přepínat profily a zvolit ten, při kterém vypadá nejvíce realisticky. Následně pak jiný profil převézt do sRGB.
Foto může být i ve CMYK, ale to byste poznal - barvy by v nekalibrovaném prohlížeči byly hodně mimo a pokud byste ji poslal na tiskárnu z programu, které CMS neumí, vypadalo by to opravdu mdle.
Sama tiskárna by se CMYKem neměla mít problém. Dle ovladače podporuje jak PCL, tak i Postscript (PS). A k obou typům ovladačů má příslušné ICC profily. Otázkou je, jak ji máte nainstalovánu, které ovladače a profily používáte a jak máte nastavené převody mezi profily.
Výchozí PCL ovladače předpokládají tisk z Office a podobných základních programů bez ICC. Cokoliv tak na vstupu ovladače převedou do sRGB (bez ohledu na profil) a následně to pošlou do tiskárny, která to interně zpracuje a tiskne CMYK.
PS ovladač se správou barev pak předpokládá znalost na straně uživatele a SW, který tiskárně správně předá podklady pro tisk (Adobe, Corel atd.).
Každopádně rozdíl mezi běžnými sRGB a Adobe RGB způsobí spíše celkový nárůst sytosti, nikoliv posun do modra. To bych hádal spíše na stárnutí fotoválce případně použití neoriginálních tonerů (mívají jiný barevný charakter).